Rachunek bankowy przedsiębiorców

W związku ze zmianami przepisów nadal wiele wątpliwości budzi temat rachunków bankowych przedsiębiorców. Czy każdy je musi mieć?

Ustawa o VAT

W przypadku przepisów o podatku VAT przedsiębiorcy, którzy dokonują dostaw towarów lub usług z załącznika 15,  których wartość faktury przekracza 15 000 złotych brutto, przedsiębiorca jest zobowiązany do przyjęcia płatnośći w formie MPP. Zatem zarówno wystawca faktury, jak i nabywca będą zobowiązani do posiadania rachunku bankowego umożliwiającego im dokonanie takiej płatności.

Dodatkowo, zgodnie z art.108e ustawy o VAT podatnicy, którzy dokonuja dostaw towarów lub usług z załącznika 15, lub je nabywają są zobowiązani do posiadania rachunku rozliczeniowego. I ten przepis nie wskazuje już żadnych limitów, literalnie wskazuje “jeśli sprzedajesz lub kupujesz musisz mieć rachunek rozliczeniowy”.

Ustawa o podatkach PIT I  CIT

Obecnie obowiązujące przepisy wskazują, iż w przypadku płatności za transakcje opiewające na kwotę co najmniej 15 000 złotych brutto, nie zalicza się w koszty uzyskania przychodu w tej części w której płatność została dokonana z pominięciem rachunku bankowego.

Od stycznia 2020 nie będzie można zaliczać w KUP także takich kosztów, których faktura za transakcje przekraczające 15 000 złotych nie zostanie zapłacona na rachunek bankowy wskazany w białej liście podatników VAT tj. zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. Oznacza to, że przepisy nie dotyczą tych transakcji których płatności są realizowane dla podatników innych niż podatnicy VAT czynni. •

Od stycznia 2020 nie będzie można także zaliczać w KUP tych faktur, których płatność została dokonana z pominięciem przepisów o MPP mimo obowiązku ich realizacji na bazie tych przepisów.

Zostaw komentarz